Over Vala

Vala is een centrale organisatie voor educatieve, culturele, artistieke en technologische ontwikkeling in Den Haag op het gebied van interculturele tweetaligheid in de Nederlandse en Spaanse taal.

meer dan 20 jaar ervaring

Een Sociaal Culturele Ontdekkingsreis

Stichting Vala stimuleert de ontwikkeling van mensen door middel van educatie, integratie, uitwisseling, openheid en samenwerking in de nationale en internationale gemeenschap. We bieden onder andere  maatschappelijke ondersteuning, taallessen en creatieve- en culturele workshops. Met deze activiteiten bevorderen we de betrokkenheid met de Nederlandse maatschappij.

rganisatie & Activiteiten

De Organisatie

Stichting Vala in Den Haag is een laagdrempelige Sociaal-Culturele en educatieve organisatie die wekelijks meerdere activiteiten organiseert voor bewoners met een migrantenachtergrond in Den Haag. Het doel is om de sociale situatie van deze bewoners te verbeteren en ze te laten emanciperen. Dat begint met het leren van Nederlands. Dit doen ze door kleinschalige activiteiten op te zetten, bijvoorbeeld Nederlands leren en workshops waarbij wordt uitgelegd hoe Nederland in elkaar steekt, welke sociale voorzieningen er zijn en waar kan iemand ondersteuning kan zoeken. Ze kunnen daarbij ook elkaar helpen als er problemen zijn waar ze niet uitkomen.

De organisatie bestaat uit veel ervaringsdeskundigen die weten dat er een wereld open gaat wanneer je de Nederlandse taal hebt geleerd, dit is de boodschap die wordt meegegeven aan nieuwkomers. De nieuwkomers hebben vaak moeite met de emigratie. Je laat alles en iedereen achter en ineens kom je in een omgeving zonder netwerk. Daarom is iedere vorm van hulp die daaraan bijdraagt van harte welkom. Echter, de instellingen bieden de hulp aan in het Nederlands, daarom is het leren van de Nederlandse taal belangrijk en daar speelt de organisatie een belangrijke rol in. Voor veel ouders die Nederlands willen leren is oppas voor de kinderen vaak een belemmering. Daarom werd besloten om ook culturele activiteiten te organiseren voor de kinderen wanneer er lessen zijn, denk bijvoorbeeld aan tekenles, gitaarles en dansles. De ouders kunnen dan met een gerust hart de lessen volgen.

Echter, behalve de taal leren is contact hebben met je oorspronkelijke cultuur ook belangrijk, dat weten de ervaringsdeskundigen uit ervaring. Daarom worden er ook diverse culturele activiteiten georganiseerd om de Spaanse taal, kunst en cultuur te promoten en multiculturele uitwisseling te bewerkstelligen. Deze werkwijze is in het verleden erg succesvol gebleken. Wekelijks waren er in 2019 zo’n 200 bezoekers (waaronder zeker 70 kinderen) voor de verschillende activiteiten en dit aantal groeit nog steeds.

Missie & Visie

Missie

Wij bevorderen de ontwikkeling van de instelling en van de mensen door middel van leren, integratie, uitwisseling, openheid en samenwerking in de nationale en internationale gemeenschap, waarbij de samenwerking met Nederland wordt bevorderd.

Visie

Het centrale centrum zijn van de educatieve, culturele, artistieke en technologische ontwikkeling van Den Haag op het gebied van interculturele tweetaligheid in de Nederlandse en Spaanse taal.

Doelstellingen

Het wegwijs maken van bewoners met een migrantenachtergrond in Den Haag en Nederland door het leren van de taal, het elkaar helpen met ervaring en tips, het doorbreken van eenzaamheid en het vergroten van het netwerk door middel van ontmoeting en activiteiten.

Het Ontstaan

Geschiedenis

Het voorheen genaamde Centro Cultural Latino Americanos en Den Haag was een organisatie die zich richtte op Zuid-Amerikaanse  immigranten wonende in Den Haag en omstreken. De organisatie had als doel het verbeteren van de integratie en betrokkenheid binnen de Nederlandse maatschappij en cultuur en het creëren van verbinding tussen verschillende culturen. Centro Cultural Latino Americanos en Den Haag was oorspronkelijk opgericht door de heer Massoud Vala. Na het plotseling overlijden van de heer Vala op 1 juni 2018 heeft mevrouw I. Alvarez de taak op zich genomen om de stichting voort te zetten en te hernoemen naar Stichting Vala ter ere van de heer Vala.

CHOOSE US

Waarom Vala?

Betrokkenheid

Door de integratie en ontwikkeling van mensen en gemeenschappen.

Consistentie

Door samenhang van onze identiteit, principes en institutionele doeleinden.

Leiderschap

Door visionaire innovatie als instelling en excellentie in kwaliteit en creativiteit als leider in interculturele tweetaligheid in de Nederlandse taal.

Samenwerking

Door organisatorische integratie en uitwisseling voor het begrijpen en wederzijds voordeel van individuen en gemeenschappen. Stichting Vala werkt o.a. samen met de Gemeente Den Haag, PEP Den Haag, Stichting Mooi, Stichting Voor, Oefenen.nl en Trefpunt Laakhage.

STAFF

Ons Team

Het Bestuur

Ons Team

(van links naar rechts)

Ivonne Alvarez – Voorzitter

Robert Souer – Penningmeester

Katherine van der Elst – Secretaris

Dewis A. Bikker – Bestuurslid

Meld Je Vandaag Aan!

Neem contact op om je in te schrijven of om meer informatie te krijgen over de lessen en activiteiten die we bieden. Kom je ergens niet uit? Heb je ondersteuning nodig in je prive-, woon- of werksituatie? Of gewoon nieuwsgierig naar wat we nog meer kunnen betekenen? Twijfel niet en neem contact met ons op!

AanmeldenContact opnemen